Z ortografią za pan brat

W roku szkolnym 2024/2025 w naszej szkole organizowane były zajęcia innowacyjne w kl. IV b i V b jako element godziny lekcyjnej, poświęcone ortografii. Jednym z podstawowych zadań szkoły jest nauczenie dzieci poprawnego mówienia i pisania. Integralną częścią procesu poprawnego pisania jest opanowanie ortografii. Umiejętność tę kształtuje się poprzez systematyczną, planową i wytrwałą pracę z uczniami w ciągu całego okresu nauki szkolnej. Wymaga ona wiele trudu i wysiłku, zarówno ze strony ucznia, jak i nauczyciela, jednak nabycie umiejętności poprawnego pisania umożliwia dzieciom zdobywanie wiedzy na kolejnych etapach kształcenia.

            Niniejsza innowacja miała na celu przede wszystkim nabycie przez uczniów zdolności poprawnego zapisu treści pod względem ortograficznym ze świadomym wykorzystywaniem zasad pisowni. Miała ona zachęcać i motywować dzieci do samokontroli podczas pisowni oraz do przekonania, że ortografię można polubić i można się jej nauczyć.

Przy realizacji innowacji wykorzystałam następujące formy i metody pracy:

  • gry dydaktyczne, zabawy edukacyjne,
  • rozwiązywanie krzyżówek, łamigłówek, rebusów, zagadek,
  • nauka wierszy – rymowanek uczących zasad ortograficznych,
  • praca z tekstem, uzupełnianie luk,
  • korzystanie z gier, w tym komputerowych, tablicy interaktywnej,
  • memory,
  • kaboom,
  • tworzenie gazetek,
  • pisanie dyktand.

Innowacja „Z ortografią za pan brat” była odpowiedzią na potrzeby i deficyty wiedzy uczniów, a także wyjściem naprzeciw wymogom edukacyjnym zawartym w aktualnej podstawie programowej dla II etapu edukacyjnego.

Przejdź do treści