Innowacja „Sposób na lekturę” jest odpowiedzią na zniechęcenie uczniów do czytania, poznawania treści lektur, a także wyjściem naprzeciw wymogom edukacyjnym zawartym w aktualnej podstawie programowej dla drugiego etapu edukacyjnego. Była realizowana w klasach IV b, V b i VII b.
Dzieci unikają czytania. W zamian wybierają opracowania, filmy, streszczenia lub odsłuchują audiobooki. Dlatego też główną przyczyną opracowania innowacji w tym zakresie była potrzeba znalezienia sposobu na lekturę, który doprowadzi do zmiany nastawienia uczniów do problemu omawiania obowiązkowych lektur.
Literatura może dostarczyć wielu pozytywnych wzorców, pobudzić kreatywność i empatię, otworzyć umysł na potrzeby innych, wywoływać wzruszenie, emocje. Tego coraz mniej w młodym pokoleniu, dla którego komputer, smartfon i telewizja stały się konkurentem książki. Chciałam pokazać piękno ukryte w literaturze, bogactwo słownictwa, wartości. Innowacja miała na celu unowocześnienie lekcji języka polskiego i podniesienie wiedzy na temat lektur szkolnych, zgodnych z podstawą programową. Miała zachęcić uczniów do czytania lektur poprzez różnorodne działania z użyciem kreatywnych narzędzi, uczyć spontaniczności i współpracy w grupie.
Metody pracy, które wykorzystałam to m.in.: lektura na wieszaku, gry planszowe, gry multimedialne, quizy interaktywne, rysunki, kolaże, inne metody aktywizujące.





